Grödinge
Kyrka
Grödinge kyrka tillhör Strängnäs stift.
Den är till största delen en medeltida skapelse och uppfördes till större
delen under början av 1300-talet. Sakristian och vapenhuset uppfördes
något senare. Tornet och en del av murarna intill är däremot typiska
för 1100-talet. På 1700-talet höjdes tornet närmare 2 meter och försågs
med en huv. Då upptogs även den västra ingången.
Kyrkan restaurerades senast 1982. Under korgolvet upptäcktes då två
stora gravvalv för släkterna Cruus af Verchou/Sneckenfeldt och Adlerhjelm
vars vapen finns på kyrkans väggar.
Bland inventarierna märks en tidig medeltida bild av ärkeängeln Mikael
i strid med draken och ett triumfkrucifix från början av 1200-talet.
Predikstolen från ca 1600 är en av de äldsta bevarade i landskapet.
Kyrkans märkligaste inventarium är den sk Grödingebonaden från 1400-talet,
som nu förvaras på Historiska Museet. En kopia finns dock på orgelläktaren.
På kyrkogården finns ett bårhus som troligen är från 1600-talet.
Kyrkklockorna
Storklockan
Klockan är ursprungligen
gjuten på 1400-talet, men har gjutits om två gånger,
dels 1663 av Putens Enka i Stockholm , dels 1919 hos K.G. Bergholtz
i Stockholm.
Mellanklockan
Klockan nytillverkades 1919 hos K.G. Bergholtz i Stockholm
Lilla klockan
Klockan göts hos Putens Enka 1663 i Stockholm.
Den donerades av Lars Sneckenfelt och hans hustru Margareta på
Snäkstavik
Grödingebonaden
Detalj av bonaden. Motivet finns på
den tändsticksask som säljs av föreningen.
Grödingebonaden i Grödinge kyrka kallas
en märklig väv av ylle, vars original nu förvaras på Statens historiska
museum i Stockholm.
En välgjord kopia hänger i Grödinge kyrka. Väven är en dubbelväv så
kallad finnväv, av sakkunskapen daterad till tidigt 1400-tal.
"Den är en bearbetning av persisk-bysantinska djurmönster som veterligen
som nått våra breddgrader under tidig medeltid", enligt Agnes Geijer.
Det är lejon, örnar och gripar (korsning mellen ett lejon och en örn)
samt de mycket nordiska drakarna, påminnande om de otroligt skickliga
sniderierna på norska stavkyrkor. Observeras bör att alla går åt ett
och samma håll. Det säger sig självt att det var förnuftigt att antingen
upprepa figurerna eller spegelvända dem när man handplockade mönstren.
Man behövde då bara "tänka" vid första djuret av varje sort,
de andra skulle plockas likadant. Resultatet vittnar om en utomordentlig
noggrannhet.
Vävnaden kommer kanske från en välutrustad verkstad, måhända Vadstena
kloster? De tre huvuddjuren, ja till och med de onda drakarna, är ju
kristna symboler. Örnen och lejonet brukar tillskrivas Johannes och
Markus, men eftersom bara djuren och inte evangelisterna är framställda
på väven, så är det mer troligt att alla tre djuren är Kristussymboler.
Lejonet, det kungliga djuret, står för Kristi makt. Han kallas
ju också själv lejonet av Juda. Örnen, fågeln som flyger högre
än alla andra fåglar, symboliserar Kristi himmelsfärd, och sagodjuret
gripen, det bevingade som lejonet kan leva såväl i luften som
på marken skulle då vara symbolen för Kristus tillhörande himmelen och
jorden.
|